Jan 29, 2011

Sering kita dengar kisah-kisah sayu ibu atau bapa yang ditinggalkan anak. Dalam hati aku sering bertanya, apakah salah mereka? Adakah mereka ini salah mendidik anak-anak itu atau adakah anak-anak itu tidak mempunyai akal untuk membalas budi ibu bapa itu? Aku selalu mengingatkan diri ini, roda berpusing dan begitu juga kehidupan kita. Hidup yang seperti roda, adakala kita bahagia, adakala kita sengsara dan macam-macam lagi.
Ada yang ibu bapa sekarang amat yakin yang mereka mendidik anak-anak mereka dengan begitu baik dan penuh kasih sayang. Bagaimana mereka melaya ibu bapa mereka sendiri pulak? Adakah mereka begitu ikhlas dengan orang tua mereka? Adakah mereka memberi kasih sayang yang sepenuhnya kepada orang tua itu? Jangan dilupa, cara kita melayan kedua ibu bapa kita ini adalah sama seperti anak kita melayan kita kelak.
Moga Allah membuka mata insan-insan naif seperti aku untuk berbakti kepada ibu bapa sendiri dan orang sekeliling faham tujuan sebenar hidup ini.....Tiadalah kita tanpa ibu bapa.....biarlah mereka layan kita seperti sampah atau apa yang tidak sepatutnya, tapi kita perlu menjadikan sampah atau apa yang tidak sepatutnya itu sebagai bahan guna semula , biar memberi manfaat pada yang lain.....keyword ' Berpusing ' ....itulah dunia, what u give, u get back....beringat selalu wahai insan......

0 comments :